Start

Gepolariseerd debat biomassa vraagt om scheiding feiten en fabels

IMG_3925.jpegmaandag 18 mei 2020 09:55 Het debat over biomassa is -om zo te zeggen- ernstig vervuild. Feiten, geruchten en interpretaties van feiten lopen door elkaar heen waardoor het niet altijd even duidelijk is of de argumenten voor of tegen gebaseerd zijn op wetenschap of op creatief omgaan met gegevens. Tijd om feiten en meningen te onderscheiden. lees verder

Verdiencapaciteit niet op eerste plaats bij recreatie en natuur

Opmeer kruidenrijk graslandmaandag 09 maart 2020 15:22 Het algemeen bestuur van recreatieschap Twiske-Waterland is ambitieus. Allerlei evenementen en overnachtingen in het recreatiegebied; wij denken dat deze activiteiten op de langere termijn leiden tot steeds meer drukte, minder rust en minder natuur. lees verder

Natuur, Kustpact: alles moet wijken voor de Formule 1

Formule 1.jpgmaandag 09 maart 2020 14:08 We kunnen er niet meer omheen: de Formule 1 Dutch Grandprix in Zandvoort is aanstaande. En de bestuurders van de provincie springen spontaan in de houding als de organisatoren hun wensen neerleggen. Investeringen in Openbaar Vervoer kunnen plotseling in sneltreinvaart gedaan worden, afspraken rondom het Kustpact worden even geparkeerd, stiktofreductie hoeft alleen op papier en voor de soortenbescherming wordt ontheffing verleend. lees verder

Interactieve Inspiratiebijeenkomst "Voorbij de stikstofcrisis?"

Flyer PUNH 2020 vierkant.jpgzaterdag 15 februari 2020 14:05 De stikstofcrisis houdt de gemoederen stevig bezig; de agrarische sector maakt zich ernstig zorgen, maar ook de bouw en het verkeer; eigenlijk merkt iedereen dat er iets aan de hand is. Maar wat is er eigenlijk aan de hand? Alles wat groen is groeit toch juist door stikstof? Wat is dan eigenlijk het probleem? En wie gaat het dan oplossen? Wat kunnen we überhaupt eigenlijk doen? lees verder

Perspectief RES vormt goed uitgangspunt voor provinciale energietransitie

Opmeer kruidenrijk graslandmaandag 03 februari 2020 17:26 In Regionale Energie Strategieën (RES) worden veel nationale afspraken uit het Klimaatakkoord in de praktijk gebracht in totaal 30 regio’s. In deze regio’s werken overheden met netbeheerders en inwoners samen om keuzes te maken hoe we samen gaan zorgen dat we 35 TWh (35 miljardwattuur) opgewekt gaat worden aan duurzame energie om te kunnen voldoen aan de klimaatdoelstellingen. lees verder