Groene stroom provincie blijkt uiterst grijs

DSC_1280 edited vierkantvrijdag 18 november 2016 16:13

De provincie Noord-Holland verbruikt ongeveer evenveel stroom als 4000 huishoudens en is daarmee een ware grootverbruiker. Om te laten zien dat de provincie bereid is een aandeel te leveren aan de reductie van broeikasgassen koopt de provincie groene stroom in van E.ON.

Het blijkt echter dat dit gebeurt via zogenaamde groencertificaten. Dergelijke certificaten zijn in Noorwegen voor een appel en een ei te koop, omdat het elektriciteitsnet in Noorwegen grotendeels op waterkrachtcentrales draait en er daarom certificaten in overvloed zijn. De stroom voor de provincie zelf wordt door E.ON grotendeels opgewekt in kolencentrales en aardgascentrales. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt bovendien dat de E.ON een achterblijver is op het gebied van duurzaamheid.

Fractievoorzitter Michel Klein: "Wij waren hogelijk verbaasd dat de stroom van de provincie slechts in naam groen is. De certificaten blijken niets anders dan een garantie dat elders stroom duurzaam wordt opgewekt en dragen dus niet bij aan het vergroten van de hoeveelheid duurzaam opgewekte energie."

En dat moet volgens de ChristenUnie-SGP anders. De heer Klein: “Het is te gek voor woorden dat de provincie door haar stroomverbruik een bijdrage levert aan het rendabel maken van kolencentrales. Dat staat haaks op ons beleid waarin we inzetten op het duurzaam opwekken van stroom. Wij willen dat de provincie ervoor zorgt dat de stroom die zij gebruikt daadwerkelijk door zonnepanelen of windmolens wordt opgewekt. Omdat de provincie een grote afnemer is, kan zij ervoor zorgen dat er echt iets verandert."

Om dit te realiseren heeft de ChristenUnie-SGP een initiatiefvoorstel ingediend om de grijze stroom niet alleen op papier “groen te wassen”, maar om daadwerkelijk het aandeel hernieuwbare energie te verhogen met tenminste de hoeveelheid stroom die de provincie verbruikt.