De Waterschapshow, Pakhuis de Zwijger met Elmer Benjamin

Elmer Benjamin - lijsttrekker Waterschap Amstel Gooi en Vecht.jpgdinsdag 12 maart 2019 21:06

Op woensdag 20 maart mogen we twee keer stemmen: behalve voor de Provinciale Staten ook voor de Waterschapsverkiezingen. Maar wat doen de waterschappen en welke invloed heeft jouw stem?

De Waterschapsverkiezingen zijn in de media onderbelicht, terwijl het Waterschap toch het eerste democratische gekozen bestuur van Nederland heeft, en we het werk van het Waterschap ook nú nog overal in de stad kunnen zien.

Om te weten waar je op stemt, duiken we eerst in de geschiedenis van de Waterschappen. Laten we zien welke innovatieve projecten Waterschap Amstel, Gooi en Vecht aanjaagt. En gaan we tenslotte in gesprek met de deelnemende Waterschapspartijen voor deze regio over wat zij met jouw stem willen bereiken.

Het programma

• Alles wat je wilde weten over de waterschappen gevat in een geschiedenisles door Petra van Dam (Hoogleraar Waterstaatsgeschiedenis) en een column door Maarten Ouboter(Waternet) over het werkgebied van waterschap Amstel, Gooi en Vecht.
  • Een interview met de ‘burgemeester van het waterschap’ Gerhard van den Top (Dijkgraaf van Waterschap, Amstel, Gooi en Vecht) en jeugdbestuurder Rieke Brouwer (ChristenUnie).
  • De vraag die iedereen zich stelt. Waarom zou ik stemmen voor de waterschappen? Iedereen is toch voor veilige dijken?
  • Praktijkvoorbeelden die laten zien waar jouw stem over gaat gevolgd door een stelling voor het debat. Met o.a Tamara Streefland (Metabolic), Leon Lamers (Hoogleraar aquatische ecologie) en Arno van Herwijnen (Rainbeer)
  • Vragen vanuit de jongeren wat zij nou willen weten van de lijsttrekkers door Maarten Labots (Jonge Klimaatbeweging). En de vraag hoe het volgende bestuur gaat zorgen voor meer diversiteit binnen de waterschappen en welke invloed jouw stem nu heeft door Devika Partiman (Stem op een vrouw).
  • Het lijsttrekkers debat met Wim Zwanenburg (CDA), Peter Smit (VVD), Sander Mager (Water Natuurlijk), Peter van der Kraan (Partij voor de Dieren), Egbert de Vries (PvdA) en Elmer Benjamin (Christenunie).
  • Rainbeer, hét biertje gemaakt met regenwater.
Tijden
19.45 - 20.00 uur inloop
20.00 - 20.05 uur introductie door Natasja van den Berg (Moderator)
20.05 - 20.20 uur presentatie door Petra van Dam (Hoogleraar Waterstaatsgeschiedenis)
20.20 - 20.30 uur column door Maarten Ouboter (Waternet)
20.30 - 20.40 uur interview met Gerhard van den Top (Dijkgraaf Amstel, Gooi en Vecht) en Rieke Brouwer (Jeugdbestuurder)
20.45 - 21.00 uur  debat gevoed met pitches van Leon Lamers (Hoogleraar aquatische ecologie), Tamara Streefland (Metabolic), Devika Partiman (Stem op een Vrouw), Maarten Labots (Jonge Klimaatbeweging) met de lijsttrekkers Sander Mager (WaterNatuurlijk), Egbert de Vries (PvdA), Wim Zwanenburg (CDA), Peter Smit (VVD), Peter van der Kraan (Partij voor de Dieren), Elmer Benjamin (Christen Unie) en Jeanine Bouman (Politieke Partij QUEER).

Reacties op 'De Waterschapshow, Pakhuis de Zwijger met Elmer Benjamin'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

« Vorige Volgende »

september 2019