IMG_20190312_144357.jpgdinsdag 12 maart 2019 20:28

De Noord-Hollandse paprikateler die in de supermarkt in zijn eigen woonplaats paprika's uit Spanje zag liggen. Een pruimenteler die zijn 60.000 kilo pruimen niet aan de supermarkten kwijt kon, omdat ze 3 millimeter te klein waren. Vandaag was Esther Kaper (onze nummer 2) te gast op de biologische glastuinderij van Michel Boon in Benningbroek om aandacht te vragen voor streekproducten.

Esther: ,,In Noord-Holland verbouwen telers met ontzettend veel liefde hun groenten en fruit. Het kan niet zo zijn dat we paprika's uit Spanje importeren, terwijl we in Noord-Holland telers hebben die paprika's verbouwen. Lokale telers kunnen hun appels en peren niet kwijt, omdat de grote inkopers voor goedkoper buitenlands fruit gaan met een prijsverschil van 2 cent per stuk.''

De ChristenUnie Noord-Holland pleit voor kortere ketens en een eerlijke prijs voor de producten. Esther: ,,Wanneer je als consument groenten en fruit uit je eigen 'achtertuin' eet, ben je je meer bewust van de mensen die dit voedsel verbouwen. We krijgen meer waardering voor de producten en voor diegenen die hier hard voor werken.''

Het televisieprogramma Goedemorgen Nederland interviewde Esther over een speciaal label dat de ChristenUnie Noord-Holland introduceert. Matthijs Post van ProeVkantoor, dat pakketten met kwaliteitsproducten rechtstreeks afkomstig van lokale telers voor de consument samenstelt, ontvangt het eerste label.

De reportage is woensdag 13 maart vanaf 7.00 uur te zien in Goedemorgen Nederland op NPO1. Gert-Jan Segers, partijleider van de ChristenUnie is gasthoofdredacteur van deze uitzending.

Reacties op 'ChristenUnie Noord-Holland vraagt aandacht voor lokale groenten- en fruittelers in Goedemorgen Nederland (WNL)'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

« Vorige Volgende »

maart 2019