ChristenUnie wil volledige transparantie over kosten Dutch GP

1. Michel Klein website.pngmaandag 27 mei 2019 14:10

De ChristenUnie heeft in de vergadering van Provinciale Staten de Dutch GP op de agenda gezet. Aanleiding is het voortdurend rondzingen van geluiden dat de overheid om dit evenement mogelijk te maken tal van wegen, spoorlijnen en buslijnen moet aanpassen. Alle aanleiding om deze uitgaven kritisch te volgen.

Namens de ChristenUnie hield fractievoorzitter Michel Klein het volgende betoog:

Meneer de voorzitter,

“de Formule 1 is de meest onduurzame sport die ik ken. Het energieverbruik, de beperkte plek voor nieuwkomers en de hele wegwerpcultuur die de sport symboliseert met banden die niet eens een hele race meegaan. De sport is in alles de oude economie die ver staat van een nieuwe, duurzame wereld.” Aldus Jan Rotmans, hoogleraar transitiekunde aan de Erasmus Universiteit in de Volkskrant van 14 oktober 2017.

Voorzitter, om deze redenen heeft de ChristenUnie vorig jaar opgeroepen om uit te spreken dat het organiseren van deze race in de Zandvoortse duinen haaks staat op onze provinciale doelen. Inmiddels weten we dat de Formule 1 race er gaat komen. De organisatie heeft 20 miljoen bij elkaar gekregen om over te maken aan een commercieel Amerikaans bedrijf, en verder nog 20 miljoen om het circuit te verbouwen en geschikt te maken voor een feestje. Vier miljoen daarvan is door de gemeenteraad gedoneerd uit de portemonnee van de Zandvoortse inwoners, en een onbekend bedrag door Neerlands grootste alcoholschenker.

Voorzitter, zijn wij tegen deze sport op zich? Gunnen wij autoliefhebbers niet dit plezier. Of - zoals ik ergens las - zijn wij tegen sport op zondag? Nee, dat is niet het punt. Wie zouden wij zijn om anderen een mening op te dringen over welke sporten ze wel of niet mogen genieten? Sterker nog, ook in onze achterban zijn mensen die genieten van het kijken naar de prestaties van Max Verstappen in de Formule 1.

Het probleem is dat het circuit op Zandvoort niet geschikt is voor zo’n megalomaan evenement, dat voor aanvullende maatregelen naar de overheid wordt gekeken, terwijl we uit andere landen weten dat het organiseren van een Formule 1 een verliesgevende business is. Kortom, het is een recept voor een mislukking en daarom moeten wij nu duidelijke kaders geven.

Waarom is het circuit van Zandvoort niet geschikt? De bereikbaarheid schiet te kort, er zijn te weinig overnachtingsmogelijkheden, en het geheel speelt zich af te midden van een kwetsbaar natuurgebied waarover we op Europees niveau hebben afsgesproken het te beschermen.

De Formule 1-race van Spa-Francorchamps draait al meer dan 10 jaar met een jaarlijks verlies van 6 tot 7 miljoen euro.
Logisch dus dat de organisatie voor het oplossen van aanvullende problemen naar de overheid gekeken. Door de burgemeester van Zandvoort is aan het Rijk gevraagd om het spoor te verbeteren. Voor de provinciale wegen, het OV, en de fietsverbindingen wordt logischerwijs naar de provincie gekeken.

Voorzitter, gegeven deze feiten baart het ons grote zorgen dat de provincie in een ronkend persbericht heeft laten weten dat “de provincie vanuit haar expertise en bevoegdheden mee helpt om van de Dutch GP een succesvol evenement te maken”. In mijn gedachten zag ik een college van GS op 14 mei op het balkon van het provinciehuis staan zwaaien met een geblokte vlag.

Wij willen daarom dat de provincie zich duidelijk uitspreekt dat er geen publiek geld gaat worden besteed aan dit commerciële evenement. Ik heb daarom een motie voorbereid, maar alvorens die in te dienen, hoor ik graag eerst van het college antwoord op de volgende vragen:

1. Heeft u al verzoeken ontvangen voor hulp door de provincie ten behoeve van dit evenement?
  2. Heeft u zelf concreet hulp aangeboden? Zo ja, in welke vorm?
  3. In het persbericht spreekt u uit mee te zullen helpen vanuit de expertise en bevoegdheden van de provincie. U noemt één voorbeeld: managen van verkeersstromen. Kunt u aangeven welke andere rollen volgens u passen bij de expertise en bevoegdheden van de provincie?
  4. Uit welk budget wordt deze taken betaald en hoe veel geld is daar ongeveer mee gemoeid?
  5. Kunt u toezeggen dat alle kosten die gepaard gaan met de Formule 1 verhaald zullen worden op de organisatie?
  6. Kunt u ons toezeggen dat u het sponsoringsbeleid niet gaat inzetten voor de Formule 1 in Zandvoort?
  7. Kunt u ons toezeggen dat de provinciale bestuurders geen uitnodigingen voor VIP-boxen of ereplaatsen zullen accepteren?

Van mijn collega’s in PS hoor ik graag hoe zij aankijken tegen de provinciale betrokkenheid bij de Formule 1 en of zij bereid zijn uit te spreken dat de kosten die de provincie maakt in zijn geheel verhaald zullen worden op de organisatie."

Om het college van Gedeputeerde Staten op te roepen alle directe en indirecte kosten die gemaakt worden in verband met de Dutch GP inzichtelijk te maken heeft de ChristenUnie een motie ingediend. Deze motie kunt u hier downloaden.

« Vorige Volgende »

juni 2019