Bezoek aan de Kennemerduinen

Michel en Esthermaandag 01 juli 2019 17:16

Michel Klein en Esther Kaper-Hartenberg bezochten vandaag, samen met andere leden van de Provinciale Staten, het Bezoekerscentrum Kennemerduinen. We werden bijgepraat over natuur en recreatie door directeur Ernest Briët van Landschap Noord-Holland en Sjakel van Wesemael, sectordirecteur Natuur en Beleving van PWN. Met boswachter Coen van Oosterom maakten we een wandeling door het gebied.

Meer dan 7000 vrijwilligers zetten zich in voor natuur- en landschapsbeheer in Noord-Holland. De gebieden trekken zo'n 80 miljoen bezoekers per jaar.

Aandachtspunten die we meekregen:

➡️Houd bij het nemen van economische beslissingen rekening met natuurwaarden en -beleving.
➡️We zijn niet enkel verantwoordelijk voor 'onze' flora en fauna. Soorten hebben internationale waarde. Denk aan swimways en flyways die grensoverstijgend zijn.
➡️De belangrijkste uitdaging: help agrariërs met de transitie die gemaakt moet worden. Deze steun ontbreekt in het coalitieakkoord.
➡️Beleid dat ver van bewoners af staat, leidt tot meer handhaving.
➡️De Formule1 wordt een gezamenlijk probleem; hoe gaan we dat aanpakken?
➡️Neem in besluitvorming over beheer ook ethische waarden mee.

Wilt u reageren of heeft u vragen n.a.v. dit bezoek? Stuur een e-mail naar duo-commissielid Esther Kaper-Hartenberg: hartenberge@noord-holland.nl