Geef voorrang aan de fiets!

Sloterdijkmaandag 11 november 2019 16:28

De fiets is een ander belangrijk onderdeel van het mobiliteitsbeleid. De ChristenUnie is blij met het extra geld voor doorfietsroutes. We verzoeken u ook om de oplossingen van de knelpunten op het routenetwerk, waar in de vorige periode mee gestart is, met vaart ter hand te nemen.

Aanvullend daarop hebben we nog een ander voorstel, dat is de optimalisatie van de provinciale verkeerslichtinstallaties voor fietsers. Uit onderzoek is gebleken dat verkeerslichten in het lijstje met belangrijkste barriers voor gemakkelijk fietsen staan. Er zijn volgens de ChristenUnie volop kansen om te kijken hoe deze installaties geoptimaliseerd kunnen worden. Te denken valt aan eerder groen dan het snelverkeer, waardoor fietsers veilig voor het autoverkeer kunnen afslaan, voorrang bij regen, of logische afstemming van verkeerslichten op doorgaande routes. Wij hebben daarvoor een motie geschreven met als dictum te onderzoeken op welke kruispunten de doorstroming ten behoeve van fietsers geoptimaliseerd kan worden door verkeerslichtinstallaties aan te passen, zodat de doorstroming veiliger en sneller verloopt.

De motie kon brede steun van Provinciale Staten rekenen; alleen de PVV en DENK stemden tegen. De motie kunt u hier downloaden.

« Vorige Volgende »

oktober 2020