Verklaring: fractievoorzitter ChristenUnie verlaat de vergadering van Provinciale Staten Noord-Holland

1. Michel Klein.jpgmaandag 18 november 2019 14:14

Haarlem, 18-11-2019 Onze fractievoorzitter Michel Klein heeft vanmiddag de vergadering van Provinciale Staten Noord-Holland verlaten. Aanleiding was dat het voorstel van de Commissaris van de Koning voor een aangepaste spreektijd vanwege een extra vergadermiddag is verworpen onder aanvoering van Forum voor Democratie. Met het verwerpen van dit voorstel, was er geen ruimte meer voor de ChristenUnie om op constructieve, inhoudelijke en zinvolle manier bij te dragen aan de vergadering.

Onze fractievoorzitter had in zijn voorbereidingen rekening gehouden met het ordevoorstel van de voorzitter. Het gaat over grote onderwerpen, die zorgvuldig voorbereid moeten worden. Wij zijn dan ook zeer teleurgesteld dat een redelijk ordevoorstel van de voorzitter op basis van onredelijke argumenten van tafel is geveegd. Na het uitspreken van onderstaande tekst heeft onze fractievoorzitter de zaal verlaten.

"Meneer de voorzitter, collega’s, ik ben enorm teleurgesteld dat het ordevoorstel net is verworpen. Deze vergadering spreken we over een aantal enorm belangrijke onderwerpen: de stikstofcrisis, de begroting, het klimaatakkoord,  het programma Natuurontwikkeling. Het is niet reëel om te verwachten dat een kleine fractie dat serieus kan doen in slechts vijftig seconden. Het voorstel van de Commissaris van de Koning om de spreektijd aan te passen aan de extra vergadermiddag, is verworpen. Ik beschouw dit als een blamage voor het functioneren van ons democratisch orgaan en neem juist dat laatste de tegenstemmers kwalijk.

Meneer de voorzitter, ik begrijp dat meerderheid van de vergadering vindt dat een verdere bijdrage van de ChristenUnie vandaag niet nodig vindt en zal de vergadering dan nu verlaten. Ik vraag de griffie mijn bijdrage per mail rond te sturen en geef u hier bij nog één van de moties die ik heb voorbereid."

Na deze woorden verliet de fractievoorzitter de zaal. Een sympathiek gebaar van de Partij van de Arbeid en D66 om een minuut spreektijd te doneren aan de ChristenUnie werd in stemming gebracht en eveneens verworpen.

« Vorige Volgende »

oktober 2020