Karige Kaderbrief 2020

Euro bankbiljetten.jpgmaandag 29 juni 2020 14:26

Met veel belangstelling keken wij uit naar de eerste Kaderbrief van deze coalitie. In deze Kaderbrief zou zichtbaar worden wat er met het aantreden van de huidige coalitie anders is dan voorgaande jaren. Het is dan ook wat jammer dat de huidige kaderbrief eigenlijk alleen technische bijstellingen bevat en we geen voorstellen zien, die ruimte vragen voor nieuw of aangepast beleid. Een karige kaderbrief, dus.

Het is dan ook duidelijk dat de discussie over de besteding van de 100 miljoen in het herstelfonds later dit jaar het grote debat van het jaar gaat worden en onze ideeën hierover kunt u elders op deze website lezen. Als het gaat om de Kaderbrief, dan gaat het dus vooral om relatief kleine, maar wel belangrijke aanpassingen van bestaand beleid.

In de eerste plaats willen wij het college vragen om voldoende geld en middelen te reserveren voor het in balans brengen van natuur en landbouw. We hebben een enorme opdracht om de kwaliteit van de natuur te beschermen, en dat vraagt veel van met name de landbouwsector. Wij moeten als provincie duidelijk perspectief bieden aan boeren en laten zien dat wij bereid zijn te investeren en ondersteunen bij de noodzakelijke veranderingen. Op dit moment is daar 650.000 euro voor gereserveerd en dat is bij lange na niet voldoende.

Ten tweede willen we graag een grote inzet voor de boerenlandvogels. Wij lezen in het nieuws regelmatig berichten dat de situatie rondom weidevogels onverminderd zorgelijk is en dat de subsidies uit het verleden niet altijd effectief zijn geweest. Het college heeft inmiddels een tweede versie gemaakt van het Actieplan Weidevogels waarin ze verschillende acties combineert en we zijn benieuwd wat de resultaten daarvan zijn. Op dit moment willen wij het college vragen te zorgen dat er ook voldoende middelen beschikbaar zijn voor een ambitieuze uitvoering van dat Actieplan.

Ten derde, willen wij ook bij de kaderbrief opmerken dat wij het niet eens zijn met de rücksichtslose bezuiniging op het Faunafonds. Het simpelweg verviervoudigen van het eigen risico is een botte manier die boeren niet helpt om schade te voorkomen. Juist daar zou het moeten gaan, want niemand wil dat oogst weggegooid moet worden omdat het door dieren is aangevreten. De provincie suggereert dat de plannen rondom het faunafonds genomen zijn met instemming van de landbouworganisaties, maar wij hebben signalen gekregen dat dat niet klopt. Wij willen dan ook graag van GS horen hoe zij denkt in samenspraak met de landbouwsector faunaschade te voorkomen.

« Vorige Volgende »

oktober 2020