ChristenUnie vraagt aandacht voor dreiging energiearmoede

Zonnepanelen installatie.jpgmaandag 09 november 2020 17:23

De provincie zet stevig in op het verduurzamen van particuliere woningen en daar is de ChristenUnie het van harte eens, maar we moeten er wel voor zorgen dat iedereen mee kan doen. Het mag in geen geval leiden tot energiearmoede en de gedeputeerde heeft toegezegd hiermee aan het werk te gaan.

Met het Actieprogramma Klimaat en de uitwerking van het Duurzaam Herstelfonds wordt een stevige impuls gegeven aan het verduurzamen van huishoudens. Daar zijn we erg blij mee, maar dan moet wel iedereen ook mee kunnen doen. Er bestaat een risico dat alleen mensen met (veel) geld mee kunnen doen.

En als dat zo is, dan ontstaat een lelijke vicieuze cirkel: de energielasten van mensen met minder geld nemen toe en de energielasten van mensen die de verduurzamingsmaatregelen wel kunnen betalen nemen af. Het schrijnende gevolg daarvan is energiearmoede en dat wil de ChristenUnie niet laten gebeuren.

Onderzoeksbureau TNO concludeert in een recent onderzoek dat samenwerking nodig is om energiearmoede aan te pakken. Zij schrijven: "Met name de provincies Utrecht, Zuid-Holland en de noordelijke provincies financieren en stimuleren onderzoek, zetten provinciale programma’s op en ondersteunen gemeenten in hun energiearmoede-projecten."

Noord-Holland lijkt hierin de aansluiting te gaan missen en daarom vroeg fractievoorzitter Michel Klein aan de gedeputeerde of GS bereid is om in contact te treden met de provincies, die hierin al wel stappen hebben gemaakt hoe ze dat doen en wat wij ervan kunnen leren.

De gedeputeerde heeft daarop toegezegd hiermee aan het werk te gaan en de dreiging van energiearmoede serieus te nemen. Ook zal de gedeputeerde het onderwerp in het overleg van de gezamenlijke provincies aankaarten. Wij zijn blij met deze toezegging en zien uit naar de resultaten van het onderzoek.