Betere fietspaden en oplossing fietsknelpunten stap dichterbij

fietspad_kmaandag 16 november 2020 16:04

Jaarlijks besteed de provincie Noord-Holland zo’n 80 miljoen euro aan aanleg van wegen, bruggen en fietspaden. In het Programma Infrastructuur worden de keuzes gemaakt welk projecten gedaan worden, onderzocht worden of geschrapt worden. Alleen is niet altijd duidelijk welke redenen ten grondslag liggen aan deze keuzes.

In de Statenvergadering van 16 november vroeg Michel Klein namens de ChristenUnie aan de gedeputeerde om dit in het vervolg duidelijk te maken. Het kan zijn dat bijvoorbeeld gemeenten verzoeken hebben om een weg te verbreden of een brug te vernieuwen of dat Rijkswaterstaat wensen heeft neergelegd. Nu is niet duidelijk waar het initiatief vandaan komt, terwijl het wel belangrijk is om goed inzicht te krijgen in de redenen achter nieuwe projecten. Gedeputeerde Olthof heeft hierop toegezegd dat deze informatie in het vervolg gedeeld gaat worden.

Ook belangrijk zijn de plannen voor het oplossen van de fietsknelpunten. De Fietsersbond heeft een overzicht met knelpunten en die zijn nu als een stapeltje opgenomen van 14 projecten. Wij vinden dat deze knelpunten de status van project verdienen, zodat ze als apart project worden opgenomen in het Programma Infrastructuur. Dat maakt inzichtelijk over welke projecten het gaat en geeft ook de gelegenheid om de voortgang van deze projecten in de gaten te houden.

In zijn algemeenheid willen we ook de eisen, die we aan fietspaden stellen wat aanscherpen. Het belang van fietsverkeer neemt toe en ook zijn er steeds meer soorten fietsen, waaronder de speedpedelecs, die met hoge snelheid grote afstanden overbruggen. Logisch dus dat de eisen, die we aan fietspaden stellen ook moeten toenemen om de veiligheid te kunnen waarborgen. Wij vinden dat veel fietspaden in Noord-Holland een upgrade dringend nodig hebben, maar zien dit vooralsnog niet terug in de Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen.

De gedeputeerde heeft hierop de toezegging gedaan binnenkort met een notitie te komen, waarin de fietspaden van de toekomst geschetst worden en wij wachten deze notitie met veel belangstelling af.