Faunabeheer noodzakelijk kwaad

Damhertmaandag 14 december 2020 17:25

In de Waterleidingduinen gedijen de damherten prima; de populatie groeit en groeit en is inmiddels zo groot geworden, dat veel andere diersoorten verdwenen zijn. Ieder groen blaadje wordt meteen opgesnoept met alle consequenties van dien voor flora en fauna. We moeten dan ook concluderen dat we de populatie terug moeten brengen om de natuur in de duinen te beschermen.

De ChristenUnie vindt dat we moeten zoeken naar diervriendelijke manieren om de populatie terug te brengen en we hebben dan ook allerlei alternatieven aangedragen om te voorkomen dat dieren afgeschoten moeten worden. Anticonceptie, maar ook sterilisatie van damherten zijn wellicht mogelijkheden om in de toekomst de populatie binnen de perken te houden.

Alleen geven deze opties nog onvoldoende resultaat voor dit moment. De natuur in de Waterleidingduinen kan het huidige aantal damherten niet aan en daarom zullen we nu toch door moeten gaan met het reduceren van de kudde, zelfs als het afschieten van damherten daarvoor noodzakelijk is. En als de kudde eenmaal op het niveau is dat er een gezonde balans ontstaat met de omgeving, dan moeten de alternatieven zover zijn, dat afschot niet meer noodzakelijk is.

Om nu te stoppen met het huidige beleid is daarom voor ons daarom onacceptabel, want dat vergroot alleen maar het probleem. De kudde groeit alleen maar met alle gevolgen van dien. Niet alleen het verdwijnen van natuur, maar ook voedseltekorten voor de damherten zelf. We herinneren ons allemaal de schrijnende beelden uit de Oostvaardersplassen, waar ook Konikpaarden, Edelherten en Heckrunderen lagen te creperen omdat er te weinig voedsel was in de winter. Dat soort beelden willen we nooit meer zien.

« Vorige Volgende »

oktober 2021