Michel geeft antwoord (1)

1. Michel Klein website.png
Door Michel Klein op 16 januari 2019 om 09:33

Michel geeft antwoord (1)

CU-fractievoorzitter en Statenlid Michel Klein geeft wekelijks antwoord op drie vragen over de provinciale politiek. Vandaag: wat doet 'de provincie' eigenlijk? Wat is het verschil tussen de Provinciale Staten en de Gedeputeerde Staten? Wat doe je als je, zoals jij, Statenlid bent?

1. Wat doet 'de provincie' eigenlijk?

De provincie heeft een aantal taken. Eén van de grootste taken is de zorg voor de natuur in Noord-Holland. De provincie heeft van de Rijksoverheid de taak gekregen om het Nationale netwerk van natuurgebieden te onderhouden en compleet te maken.

Daarnaast bepaalt de provincie de ruimtelijke inrichting: waar willen we bedrijventerreinen en woonwijken? Waar houden we het groen en waar komen zonnepanelen en windmolens?

Ook de regionale economie, de energietransitie, de provinciale wegen en fietspaden, het cultureel erfgoed en het busvervoer vallen onder verantwoordelijkheid van de provincie.

2. Wat is het verschil tussen de Provinciale Staten en de Gedeputeerde Staten?

De leden van de Provinciale Staten zijn gekozen door de inwoners van Noord-Holland. Zij beslissen over het beleid en controleren de uitvoering daarvan.

De gedeputeerden vormen samen met de Commissaris van de Koning het college van Gedeputeerde Staten. Dit college voert het beleid uit.

Provinciale Staten is vergelijkbaar met de gemeenteraad, Gedeputeerde Staten is vergelijkbaar met het college van burgemeester en wethouders

3. Wat doe je als je, zoals jij, Statenlid bent?

Ik ga vaak op bezoek bij organisaties op verschillende plekken in de provincie. Ik praat daar met mensen die te maken hebben met provinciale thema’s, zoals boeren, natuurbeheerders, vrijwilligers op de buurtbus, experts rondom de energietransitie of inwoners bij wie iets gaat veranderen in hun omgeving.

Op deze manier probeer ik goed te begrijpen wat de gevolgen zijn van de beleid dat de Provincie maakt.

Daarnaast vergaderen we bijna elke maandag in het provinciehuis in Haarlem: soms in commissies om het beleid te bespreken en ééns in de maand om besluiten te nemen.

Dankjewel Michel!
Graag gedaan.