Michel geeft antwoord (4)

Koeien weiland
Persfoto Michel Klein.jpg
Door Michel Klein op 9 februari 2019 om 17:56

Michel geeft antwoord (4)

Lijsttrekker en Statenlid Michel Klein geeft wekelijks antwoord op drie vragen over de provinciale politiek. Vandaag gaan de vragen over zijn nominatie voor de titel 'Groenste Politicus' door Natuurmonumenten.

1. Michel, je bent door Natuurmonumenten genomineerd voor de titel Groenste Politicus van 2018. Wat betekent de term 'groen' voor jou?

Voor mij gaat het over zorgen voor de wereld die ons is toevertrouwd. Het heeft te maken met natuur, bijvoorbeeld het zorgen dat het aantal soorten in Nederland niet verder terugloop. Maar ook met een energievoorziening die de aarde niet opwarmt. En zorgvuldig omgaan met ons Noord-Hollandse landschap.

2. Kun je twee 'groene' voorbeelden noemen uit jullie verkiezingsprogramma?

De ChristenUnie Noord-Holland wil samen met agrariërs in de provincie onderzoeken hoe de landbouw vormgegeven kan worden, zodat het bijdraagt aan de versterking van de natuur en ondernemers tegelijk een goede boterham kunnen verdienen. We kunnen bijvoorbeeld kijken of boeren extra geld kunnen krijgen voor melk die op zo’n manier gemaakt is, dat er extra winst voor de natuur is.

Ook willen we dat de provincie samen met netbeheerders de stroomkabels op sommige plekken in de provincie gaat versterken, zodat grote daken van schuren of gebouwen volgelegd kunnen worden met zonnepanelen. Er zijn nu verschillende plekken in de provincie waar eigenaren dat graag willen, maar waar de elektriciteitskabels te dun zijn.

3. Heeft jouw inzet voor het milieu en duurzaamheid met je christen-zijn te maken?

Ja, dat heeft voor mij alles met elkaar te maken. Ik geloof dat God ons op deze wereld heeft geplaatst en ons ook de opdracht heeft gegeven er goed voor te zorgen. Bovendien zie ik dat juist mensen in ontwikkelingslanden het meest te lijden hebben onder de gevolgen van het niet goed omgaan met de aarde. Maar m’n christen-zijn geeft ook wel ontspanning: God heeft de wereld gemaakt en zal die ook niet loslaten.

Stem tot en met zondag 10 februari op Michel: https://www.groenstepoliticus.nl/politicus/michel-klein/