Jonge Landbouwersregeling aangepast na vragen ChristenUnie

Persfoto Michel Klein.jpg
Door Michel Klein op 1 april 2021 om 11:33

Jonge Landbouwersregeling aangepast na vragen ChristenUnie

De provincie stelde met de subsidieregeling voor jonge landbouwers, de Jola-regeling, voor 2021 wel heel erg weinig geld beschikbaar. Dit jaar slechts 40.000 euro ten opzichte van 280.000 euro vorig jaar. Dat betekent dat er hooguit vier jonge landbouwers aanspraak kunnen maken en dat is wel heel erg mager. Aanleiding voor duo-commissielid Joke Hoogendoorn om dit aan de gedeputeerde voor te leggen.

In de commissie Natuur, Landbouw en Gezondheid van 8 februari liet Joke aan de gedeputeerde weten dat Noord-Holland een buitenbeentje is in vergelijking met de andere provincies. Ter vergelijking: Zuid-Holland stelt voor deze regeling 300.000 euro beschikbaar en Utrecht 400.000 euro. Alle reden om de vraag te stellen waarom het bedrag in Noord-Holland in verhouding zo laag is dit jaar.

De gedeputeerde had geen pasklaar antwoord op deze vraag, maar gaf wel aan te gaan kijken naar het aantal subsidieaanvragen en indien nodig het budgetplafond te verhogen. En met resultaat! We zijn er heel blij mee dat het subsidieplafond met terugwerkende kracht tot 1 januari 2021 is verhoogd tot 265.000 euro. Per aanvraag gaat het om bedragen tussen de 10.000 en 20.000 euro en met dit budget kunnen veel meer jonge boeren het verschil maken en hun duurzame plannen verwezenlijken in onze mooie provincie. En daar zijn we heel blij mee!