ChristenUnie boos over opkopen stikstofrechten door Schiphol

Vliegen.png
Door Michel Klein op 19 december 2022 om 18:00

ChristenUnie boos over opkopen stikstofrechten door Schiphol

Vorige week werd duidelijk dat Schiphol boeren heeft uitgekocht om zo rechten te krijgen voor stikstofuitstoot. Deze ‘stikstofhandel’ is een doorn in het oog van de ChristenUnie. Al eerder had statenlid Michel Klein aan het college gevraagd dit te voorkomen. Desondanks blijkt het nu weer te gebeuren.

Klein: “Ik word moedeloos van dit nieuws. Binnen de provincie zoeken we met boeren, natuurorganisaties en bedrijven naar een eerlijke manier om de stikstofuitstoot terug te dringen. Na Rijkswaterstaat blijkt nu Schiphol lak te hebben aan deze gesprekken en haar eigen plan te trekken.”.

Schiphol spreekt van de uitkoop van ‘een aantal veehouderijen’ in Noord-Holland. Het lijkt alsof het recht van de grootste portemonnee geldt, in plaats van een zorgvuldige verdeling. Er kan dan ook met recht gesproken worden van wildwestentaferelen zoals Schiphol handelt. Michel Klein: “Schiphol legt zo een bom onder de gebiedsprocessen. Dat mag de provincie niet toestaan! De stikstofruimte die vrijkomt door de uitkoop van boeren moet in de eerste plaats gebruikt worden voor het legaliseren van de PAS-melders en de versterking van de natuur.” Waarbij Schiphol haar stikstofuitstoot eenvoudig kan terugdringen door minder vluchten toe te staan liggen PAS-melders in de knel door slecht overheidsbeleid. PAS-melders zijn namelijk boeren die zich netjes aan de wetgeving van de overheid hebben gehandeld en nu, door plots veranderende wetgeving, moeten verkleinen of verdwijnen. De ChristenUnie ziet liever dat deze boeren eerst worden geholpen aan voldoende stikstofruimte.

De partij heeft daarom het bestuur van de provincie ter verantwoording geroepen. Daarnaast is er een oproep gedaan om de aankopen van Schiphol terug te draaien en strenger te handhaven op deze vorm van stikstofhandel. De gedeputeerde heeft aangegeven dat de landelijke overheid gaat over de manier waarop Schiphol stikstofreductie realiseert, maar zal er bij het Rijk op aandringen om vrijkomende stikstofrechten in de gebiedsprocessen te gebruiken.