ChristenUnie en CDA springen in de bres voor verenigingsleven

Sport.png
Door Michel Klein op 19 december 2022 om 10:30

ChristenUnie en CDA springen in de bres voor verenigingsleven

In de afgelopen weken zijn er veel krantenartikelen verschenen met het bericht dat sportclubs en cultuurverenigingen op het punt staan om te vallen vanwege de stijgende energiekosten en de hoge inflatie. Daarom willen ChristenUnie en CDA Noord-Holland zo snel mogelijk een verhoging van de provinciale bijdrage.

Statenlid Michel Klein van de ChristenUnie benadrukt het belang van compensatie voor verenigingslocaties: “Met de huidige energieprijzen zijn kantines, dorpshuizen en verenigingsgebouwen steeds vaker een warme plek geworden voor buurtbewoners. Niet alleen vinden zij daar warmte maar ook hun sociale contacten. Het is van groot belang dat verenigingslocaties blijven bestaan om deze maatschappelijke rol te vervullen.”

Dennis Heijnen, Statenlid namens het CDA, stelt daarnaast: “We zien dat verenigingslocaties zoals dorpshuizen en verenigingen met eigen kantines, lichtmasten of sporthal een ongekende stijging van de energiekosten op hun bordje krijgen. Kosten worden soms door de accommodaties doorbelast aan sportclubs en cultuurverenigingen die gebruik maken van die locaties, maar die hebben het al zwaar door de hoge inflatie”.

Volgens Heijnen en Klein is het niet zo vanzelfsprekend dat verenigingen zomaar weer ontstaan als de energiekosten dalen en moeten we ze daarom nu helpen. Met een tijdelijke financiële bijdrage hopen de partijen te voorkomen dat clubs en locaties ermee moeten stoppen. Het CDA en de ChristenUnie dienen daarom vandaag een motie in om bij het Rijk erop aan te dringen subsidies te verhogen en een tweede motie om als provincie zelf in de buidel te tasten om verenigingen en locaties in nood te helpen.