ChristenUnie stelt vragen over veerpont Velsen

Persfoto Michel Klein.jpg
Door Michel Klein op 15 mei 2023 om 16:00

ChristenUnie stelt vragen over veerpont Velsen

Momenteel varen er twee veerponten over het Noordzeekanaal bij Velsen. De GVB voert deze veerdienst uit en zorgt ervoor dat fietsers en voetgangers om de tien minuten naar de overkant kunnen. Tijdens de spits is deze veerdienst essentieel.

Er is namelijk geen andere mogelijkheid voor voetgangers en fietsers om snel naar de overkant te komen. Helaas dreigt het aantal overvaarten te halveren, omdat de GVB één van de twee veerponten nodig heeft voor de veerdienst over het IJ in Amsterdam. De veerdienst in IJmuiden is van deze beslissing het slachtoffer. De tienminutendienstregeling wordt door de beslissing een twintigminutendienstregeling.

Voor de ChristenUnie is de keuze van het GVB een reden om schriftelijke vragen te stellen. De partij wil van het provinciebestuur weten of zij de tienminutendienst in stand kunnen houden. De provincie kan bijvoorbeeld meer geld beschikbaar stellen aan het GVB. In het uiterste geval kan de provincie ook zelf op zoek naar een geschikte veerpont.

Het is belangrijk dat de provincie ervoor zorgt dat de tienminutenveerdienst bij IJmuiden blijft. Zo blijft het aantrekkelijk om als fietser of voetganger snel naar de overkant te komen. Ook blijven snelle doorfietsroutes in stand.