Provincie Noord-Holland gaat afgeschreven computers tweede leven geven

Smartphone.jpg
Door Michel Klein op 11 juni 2024 om 09:45

Provincie Noord-Holland gaat afgeschreven computers tweede leven geven

Afgeschreven computers van de provincie Noord-Holland werden tot nu toe verwerkt door een recyclingbedrijf. Tijdens de vergadering van de commissie Bestuur van 30 mei hebben wij een initiatiefvoorstel ingediend om oude laptops of computers van de provincie te doneren aan – een organisatie zoals – de Cyberbank. Dit voorstel werd zeer positief ontvangen. De provincie gaat nu kijken hoe apparaten die nog goed functioneren beschikbaar gesteld kunnen worden aan Noord-Hollanders die deze niet zelf kunnen aanschaffen. Hiermee worden meerdere doelen gediend: mensen die een computer of laptop niet kunnen betalen worden geholpen en de groei van de digitale afvalberg wordt tegengegaan. Bovendien werken bij organisaties als de Cyberbank jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt, die zodoende ook op de been worden geholpen.

Aangezien onze samenleving zich steeds meer online afspeelt, is toegang tot de digitale wereld van groot belang. Je hebt het bijvoorbeeld nodig voor het onderhouden van sociale contacten, informatievoorziening, het regelen van bank- en overheidszaken en het volgen van onderwijs. Bedrijven gaan er bijvoorbeeld van uit dat klanten thuis toegang tot het internet hebben, en informatie op papier verkrijgen kan vaak dagen duren. Voor mensen die een laptop of computer niet kunnen betalen vormt dit alles dan ook een grote drempel om mee te kunnen doen in de samenleving. Voor hun gevoel staan zij sociaal gezien 1-0 achter, en dit frustreert. Door organisaties als de Cyberbank worden deze mensen geholpen. Naast dat dit dus een sociaaleconomische impact heeft, heeft het ook een ecologische impact: oude apparaten een nieuw leven geven draagt bij aan de afname van de digitale afvalberg.