Verklaring stemming motie herdenking aanslag 7 oktober

Provinciehuis
Door Michel Klein op 3 oktober 2024 om 20:00

Verklaring stemming motie herdenking aanslag 7 oktober

Tijdens de Provinciale Statenvergadering van 2 oktober jl. heeft JA21 een motie ingediend met de oproep om op 7 oktober het provinciehuis te verlichten in de kleuren van de Israëlische vlag.

De ChristenUnie heeft tegen deze motie gestemd. Wij vinden het afschuwelijk wat er op 7 oktober 2023 in Israël is gebeurd. Er is door terreurorganisatie Hamas ongekend leed veroorzaakt en het verdriet en de onzekerheid over de gijzelaars die al een jaar gevangen zitten duren voort tot op de dag van vandaag. Dat mogen we niet vergeten en het is goed om daar ook dit jaar bij stil te staan. Daarin staan we naast de inwoners van Israël en de Nederlandse Joodse gemeenschap.

Sinds vorig jaar is het conflict in het Midden-Oosten verder geëscaleerd en is het leed verveelvoudigd. In Gaza zijn de humanitaire omstandigheden dramatisch. De inwoners bevinden zich in een uitzichtloze situatie. Met pijn in het hart zien we de beelden van het verdriet en de wanhoop op vele plekken in de regio. We merken dat veel inwoners van onze provincie zich intens emotioneel betrokken voelen bij het conflict in het Midden-Oosten. Wanneer we in deze context het provinciehuis zouden uitlichten in de kleuren van de Israëlische vlag versterkt dit de polarisatie en verdeeldheid in samenleving. Hiervan kan ook de Joodse gemeenschap last ondervinden.

De Commissaris van de Koning heeft de motie van JA21 om deze redenen met klem ontraden.
De ChristenUnie verlangt naar vrede: in de samenleving, in het Midden-Oosten en wereldwijd. We geloven dat Gods vrederijk uiteindelijk zal komen. Waar dat in onze mogelijkheden ligt zetten wij ons daar voor in. Instemmen met de motie van JA21 droeg daar niet aan bij.