
ChristenUnie wil stoppen met reclame in Noord-Hollandse bushokjes

ChristenUnie wil stoppen met reclame in Noord-Hollandse bushokjes
Op 19 december 2022 hebben Provinciale Staten motie M256 aangenomen, die bepaalde dat er een verbod moet komen op reclame in bushokjes die in eigendom zijn van de provincie voor producten die zijn gemaakt van fossiele brandstoffen of waaraan vlees of vis te pas komt. Deze aangenomen motie deed in de media veel stof opwaaien. EW Magazine vond bijvoorbeeld dat het einde zoek was en RTL heeft zich naar aanleiding van de motie uitgebreid verdiept in de milieubelasting van vis. Daaruit bleek dat selectief gevangen vis een heel lage belasting op het ecosysteem heeft.
Dit was ook precies de reden dat de ChristenUnie destijds tégen de motie stemde. Er is geen goede onderbouwing voor het verbod op reclame voor vis en vlees. Immers, veel vis uit de Noordzee wordt gevangen binnen zorgvuldige afspraken over de visstand en daar is helemaal niks mis mee. En net zo goed kan vlees een product zijn van een duurzame landbouw. Maar het eerste deel van de opdracht, het verbod op reclame voor producten met fossiele brandstof als energiebron, daar zijn wij het helemaal mee eens.
We vinden het heel teleurstellend dat een kleine meerderheid in de commissie heeft besloten het verbod op fossiele reclame niet uit te voeren. De reden daarvoor – namelijk dat het ons inkomsten zou kosten – vinden wij kleinzielig. De inkomsten uit reclame in bushokjes lopen namelijk sowieso terug, omdat er steeds meer een verschuiving naar digitale reclame plaatsvindt. De verwachting is dat wij wellicht nog 500 euro per bushokje zullen ontvangen, en dat voor 173 bushokjes met reclamevitrine. Dit is slechts 0,01% van onze begroting.
Daar krijgen wij niks voor terug wat positief bijdraagt aan de maatschappij. Met de reclames geven wij een podium aan bedrijven die ons beleid tegenwerken, maar ook aan reclames om te gokken die mensen in de schulden drijven, reclames voor overspel-sites die relaties vernielen en in het algemeen pogingen om ons over te halen om dingen te kopen waarvan we zelf nog niet bedacht hadden dat we ze nodig hadden.
Kortom, reclames in provinciale bushokjes dienen geen enkel positief maatschappelijk doel en leveren ons hooguit een grijpstuiver op, terwijl de inkomsten bovendien teruglopen. Volgens de ChristenUnie is dit hét moment om in het geheel te stoppen met commerciële reclame in provinciale bushokjes. Laten we in plaats daarvan die ruimte gebruiken voor zaken die de samenleving wel verder helpen, zoals boodschappen van ideële organisaties, Noord-Hollandse kunstuitingen, of informatie van de provincie zelf. Tijdens de Provinciale Statenvergadering van 7 april hebben wij daarom een motie ingediend met de oproep om te stoppen met commerciële reclame in provinciale bushokjes. Het plan zal verder worden uitgewerkt in een voorstel dat in de commissie Ruimte besproken kan worden.