CU Noord-Holland wil dat oliemaatschappijen hun verantwoordelijkheid nemen in de klimaatcrisis

Tankstation.png
Persfoto Michel Klein.jpg
Door Michel Klein op 14 november 2022 om 14:45

De provincie moet oliemaatschappijen met tankstations op Noord-Hollandse grond aanspreken op hun megalomane winsten die ze uitkeren aan hun aandeelhouders. Daartoe heeft de ChristenUnie opgeroepen tijdens de begrotingsbehandeling.

De partij stelt dat oliemaatschappijen het afgelopen jaar enorme winsten hebben geboekt door de hoge energieprijzen. Deze winst, betaald door gewone mensen, is grotendeels uitgekeerd aan aandeelhouders in plaats van deze te investeren in verdere verduurzaming. De ChristenUnie is van mening dat de provincie Noord-Holland, die de vergunningen voor tankstations uitdeelt, strengere eisen moet stellen aan tankstations. Door middel van strengere eisen worden deze bedrijven gedwongen hun verantwoordelijkheid te nemen en te luisteren naar breed gedeelde maatschappelijk onrust over klimaatverandering.

Statenlid Michel Klein: “Bedrijven als Shell verdienen over de hoofden van onze inwoners. In plaats van dat zij dit geld investeren in de energietransitie kiezen deze bedrijven er bewust voor om een kleine groep aandeelhouders ervan te laten profiteren. Daarmee ontlopen ze hun verantwoordelijkheid en liggen ze op ramkoers met de samenleving. Een bedrijf op ramkoers met de samenleving, verliest zijn license-to-operate ”

De ChristenUnie verzoekt in een motie om  in de provinciale vergunningverlening voor tankstations strengere duurzaamheidseisen formuleren. Eerder adviseerde een onderzoeksbureau al aan de provincie om dit te doen. Daarnaast stelt de motie de provincie in staat om consequenties te verbinden aan het ontbreken van maatschappelijk verantwoord ondernemen van tankstations.