ChristenUnie wil tegemoetkoming gebruikers streekvervoer vanwege stakingen

Persfoto Michel Klein.jpg
Door Michel Klein op 13 februari 2023 om 15:00

ChristenUnie wil tegemoetkoming gebruikers streekvervoer vanwege stakingen

Vorige week vond er een staking plaats in het streekvervoer waardoor veel bussen en enkele treinen niet reden. De aanleiding voor de staking zijn de hoge werkdruk, lage vergoeding en het ziekteverzuim. Deze staking was niet de eerste keer dat met name buschauffeurs besloten te staken. Inmiddels lijken er nieuwe stakingen op de agenda te staan.

De stakingen hebben een grote impact op veel Noord-Hollanders. Met name veel kwetsbare mensen, zoals ouderen en mensen met een beperking, maar ook scholieren zijn afhankelijk van het OV. Door de bus is een winkel, ziekenhuis of school in handbereik.

De provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Hoewel de provincie niet direct iets kan doen aan de staking heeft het wel een negatief uitstraling op het OV. De ChristenUnie deed daarom het voorstel om en tegemoetkoming te realiseren voor de gedupeerde reizigers. De partij deed het concrete voorstel om een kortingsactie te introduceren of dagkaarten te verloten. Gedeputeerde Staten wilde er niet aan meewerken en de motie werd verworpen.

De ChristenUnie blijft zich inzetten voor goed en betaalbaar OV. Dit doen we niet alleen in aanloop naar de verkiezingen maar ook daarna. Meer weten? Lees hier meer!