Standpunten - Gezin, jeugd en onderwijs.jpg

Onze standpunten 2023-2027

Stem 15 maart 2023 ChristenUnie Noord-Holland!

Op 15 maart 2023 zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten (PS). Zij vertegenwoordigen de inwoners van de provincie. De ChristenUnie neemt deel aan de Provinciale Statenverkiezingen in alle 12 Nederlandse provincies.

De provincie heeft veel belangrijke taken. Zo gaat de provincie er bijvoorbeeld over of steden en dorpen mogen uitbreiden, waar (spoor)wegen komen te liggen en het realiseren van nieuwe natuurgebieden.

Voor de verkiezingen heeft de ChristenUnie een verkiezingsprogramma en kandidatenlijst vastgesteld.

Waterschappen

Tegelijkertijd met de PS-verkiezingen vinden ook verkiezingen voor het waterschap plaats. De ChristenUnie doet mee in de waterschappen Hollands Noorderkwartier en Amstel Gooi en Vecht.

Onze regionale standpunten

Regio Zuid-Kennemerland / IJmond

  • Transitieproces steunen van de havens van IJmuiden en Amsterdam tot ‘Energiehavens’ en zorgen dat de kennis en ervaring breed wordt gedeeld (Amsterdam IJmuiden Offshore Ports - AYOP).
  • Verhoog de vaarfrequentie van de Velserpont ook als verbinding met de doorfietsroute.
  • Fietstunnels onder het spoor in Haarlem (Prins Bernhardlaan), Bloemendaal (Laan van Boreel), Haarlemmerliede (Zoete inval).
  • Realisatie fietssnelwegen Velsen-Haarlemmerliede-Haarlemmermeer en Velsen-Haarlem-Hoofddorp inclusief fietstunnel onder de Schipholweg in Haarlem (N205) ten hoogte van Fuikvaartweg.
  • Velserboog. Er komt een directe verbinding vanaf de A208 (Westelijke Randweg Haarlem) ten noorden van Velserbroek van en naar de A9 richting Amsterdam en evt Alkmaar. Dit ontlast het Haarlemse wegennet, vergroot de bereikbaarheid van Velsen en maakt zo meer woningbouw in de regio mogelijk.  
  • Nieuwe busverbindingen: Haarlem Noord – Oost - Nieuw Zuid - Amsterdam Zuid; Haarlem Noord - Oost - Schalkwijk Centrum - Hoofddorp station; Haarlem West - Nieuw Zuid - Schiphol Noord – Amstelveen; Heemstede – Schalkwijk Centrum – Amsterdam Zuid en naar Zwembad Heerenduinen - Ingang Heerenduinen van Nationaal Park Zuid-Kennemerland - DFDS terminal.
  • De ruimte voor de bus van R-net op het traject Amsterdam-Zuid – Haarlem dient verbeterd te worden (met aparte busbaan of eigen ruimte op de bestaande weg).
  • In de Waarderpolder in Haarlem komt een proef met zelfrijdende voertuigen die reizigers vanaf OV-knooppunt Haarlem Spaarnwoude snel naar hun bestemming brengen.
  • Behoud van NS-stations langs Kennemerlijn (Haarlem-Beverwijk).
  • Faciliteren OV-fiets in IJmuiden Centrum bij bushalte Plein 1945.
  • Ondersteuning van natuur- en milieueducatie via het Pieter Vermeulen Museum in Driehuis
  • Tata Steel stapt over naar de productie van groen staal; in uiterlijk 2030 is één hoogoven vervangen door een DRI installatie, in 2035 de tweede.
  • Promotie en ondersteuning van Techport, het netwerk van meer dan 70 scholen, bedrijven en overheden.
  • Ondersteuning van natuur- en milieueducatie via het Pieter Vermeulen Museum in Driehuis.

Regio Zaanstreek-Waterland

  • Er is ruimte voor een derde windmolen aan het begin van de dijk naar Marken.
  • In Broek in Waterland wordt de N247 ondertunneld ter verbetering van de voet- en fietsverbindingen en verkeersveiligheid; de provincie kiest voor de ‘lange variant’ (tot voorbij dorp) of geen tunnel.
  • De pont Ilpendam en Landsmeer moet in de vaart blijven.
  • Een rondweg om Assendelft om Krommenie te ontlasten (variant 7 van de verbinding A8-A9); de directe verbinding A8-A9 door het open landschap gaat van tafel.
  • Meer sprinters: elke tien minuten een trein van Zaandam naar Purmerend en van Zaandam naar Uitgeest. Om dit mogelijk te maken in combinatie met de extra sneltreinen naar Alkmaar komt er een keerspoor bij Purmerend en wordt het spoor tussen Zaandam en Uitgeest uitgebreid naar vier sporen.
  • Busbrug Westerkoog en Westerwatering wordt toegankelijk voor bestemmingsverkeer.
  • Spoortunnel Guisweg Zaandijk.
  • Fietssnelweg Hoorn Purmerend Amsterdam.
  • De provincie zorgt voor een structureel verbeterde OV-verbinding tussen Amsterdam en Zaandam/Purmerend, bijv. door te lobbyen voor het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Zaandam en Purmerend of een Bus-Rapid-Transit verbinding.
  • Stortplaats Nauerna moet beter worden gecontroleerd op gevaarlijke en milieubelastende stoffen, en er komt transparantie over de milieurapportages naar omwonenden.

Regio Amstelland en Meerlanden

  • Verlaten kassencomplexen, bijv. in Rijssenhout, worden omgezet in woonlocaties.
  • Verlengen R-Net 340 Haarlem - Mijdrecht over de N201 naar Hilversum en onderzoek haalbaarheid trein- of metrostation Loenersloot. 
  • Fietsbruggen over de Ringvaart Haarlemmermeer ten hoogte van Vijfhuizen en Haarlemmerliede.
  • Onderzoek naar nieuwe P&R bij HOV-knooppunt bij Lijnden langs de A9 voor reizigers van/naar Haarlem en Amsterdam.
  • Nieuwe busverbinding: Beverwijk – Badhoevedorp – Amstelveen – Amsterdam Bijlmer ArenA.
  • Verleng de Noord-Zuidlijn naar Hoofddorp en Nieuw-Vennep.

Regio Amsterdam-Amstelveen

  • Geen zonnepanelen op de Nieuwe Meer in verband met recreatie en vaart.
  • Er komt (weer) een openbaar vervoerverbinding over het Noordzeekanaal. Met de draagvleugelboot aan van Almere, via Amsterdam (IJburg, CS), Zaandam, naar IJmuiden.
  • Er komen brugverbindingen over het IJ in Amsterdam voor fiets, voetgangers en waar mogelijk ook voor OV (‘Sprong over het IJ’).
  • Realiseer van de ‘sluiting’ van de Amsterdamse metroring voor een goede OV-bereikbaarheid van Havenstad en voor het realiseren van de IJmeermetro.
  • Polder Lutkemeer blijft behouden voor biologische landbouw. Geen bedrijventerrein op vruchtbare grond.

Regio Gooi en Vechtstreek

  • Er komen geen woningen aan de Driftweg Huizen Naarden in natuurgebied NNN.
  • Nieuwe R-Net busverbindingen over de A27: Hilversum - Hollandsche Rading - Utrecht Uithof en Hilversum - Blaricum - Almere (verlenging van bestaande lijn 326).
  • N201 verbetering verlichting fietspad.
  • Golfbaan Naarderbos moet de status en ontwikkeling van Natuurgebied krijgen.

Regio Kop van Noord-Holland en Texel

  • Wieringenmeer: ook bewoners en bedrijven moeten volop kunnen profiteren van de energiehub op Agriport.
  • Stimuleren van het opwekken van energie uit zoutwater op de Afsluitdijk.
  • De haven van Den Helder geschikt maken voor hernieuwbare energie en offshore-infrastructuur gebruiken voor wind op zee (‘Energiehaven’).
  • Sneller naar Den Helder. De Intercity’s tussen Den Helder, Alkmaar en Amsterdam worden versneld door introductie van sneltreinen naast de bestaande Intercity’s.
  • Autoverkeer van en naar de veerpont Texel, leidt in Den Helder, maar ook op de N240, N250 en de N9 tot onveilige of drukke situaties. Er komt een plan om het autoverkeer veiliger en minder belastend af te wikkelen.
  • Er moet meer inzet komen op het tegengaan van het instromen van zoutwater naar het IJsselmeer.
  • Het IJsselmeer moet worden behouden voor waterberging.
  • Ervaar de donkerte op het Wad en in de Wieringen.
  • Ondersteuning van natuur- en milieueducatie via Ecomare op Texel.

Regio West-Friesland

  • Stimuleren van woningbouw bij OV-Knooppunt Hoorn.
  • De grote kansen die er zijn voor geothermie in West-Friesland benutten.
  • Dubbelspoor op de spoorlijn naar Enkhuizen en een OV-verbinding Enkhuizen – Lelystad.
  • Introductie OV-fiets op stations Bovenkarspel-Grootebroek en Hoogkarspel.
  • Geluidscherm tussen spoor A7 en Hoorn Grote Waal.
  • OV-knooppunt in Hoorn met nieuw busstation en aangepaste infrastructuur.
  • Dijk tussen Hoorn-Enkhuizen vrij van snelverkeer in de zomerperiode. Ruimte voor langzaam verkeer.
  • Markermeer vrij van fontijnkruid voor waterwegen.

Alkmaar en omstreken

  • De ‘dodenweg’ N203 bij Castricum wordt aangepakt; vooruitlopend op een veiligere inrichting gaat de snelheid op gevaarlijke stukken omlaag.
  • Subsidie westelijke rondweg Alkmaar voor ongelijkvloerse kruisingen.
  • Fiets- en wandelpaden in de Schermer moeten veiliger worden voor scholieren die naar Alkmaar fietsen.
  • Versnellen vervangen spoorbrug N242 ter hoogte van Heerhugowaard
  • Aansluiting N242 en de A9 knelpunt spits auto verminderen (Dijk en Waard)
  • N242 tussen Verlaat en Alkmaar verkeersveilig maken.
  • N9 Alkmaar en Den Helder verkeersveilig (laten) maken (Rijk).
  • Extra recreatie in natuurgebied Geestmerambacht.
  • De provincie ondersteunt de ontwikkeling de Energy Health Campus in Petten, met als onderdeel daarvan de kernreactor PALLAS ten behoeve van de productie van medische isotopen en onderzoek.

Standpunten